Totalt antall sidevisninger

"Feiler-aldri-sukkerbrødet"

Denne sukkerbrødoppskriften fikk jeg av min nabo Yngvild på Torshov. Jeg klaget over min oppskift hvor sukkerbrødet alltid falt sammen i midten. Jeg fikk da denne oppskriften, og har siden alltid fått store høyreiste sukkerbrød!


5 egg
150 gr farin piskes lenge til eggedosis
sikt i:
100 gr hvetemel
75 gr potetmel
2 ts bakepulver
3 ss lunket vann


Rør sammen forsiktig etter at du har tilsatt det tørre og avslutt med vannet.


Fylles i en rund bakeform som har bakepapir i bunnen og ikke smurte sider, 26 cm.
Stekes i 175 grader over/undervarme i ca 30 minutter. Kjenn med kakestikke.


Settes i formen på en rist. Skjer langs kanten av kakeformen før du løsner den.


Bløtkake:
Jeg bruker rørt bingebær eller rørt jordbær. En kurv med bær røres med mixmaster og smakes til med sukker. Skal jeg ha marsipanlokk, bruker jeg mindre sukker i bæra. Pisk følte til krem, 6 dl med 2 ts sukker. Legg rørte bær og krem lagvis. Øverst på lokket dynker jeg med litt melk og legger kun krem oppå. La kaka "sette seg" i kjøleskapet i et par timer før du serverer den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar