Totalt antall sidevisninger

Bistikk

Jeg tror dette opprinnelig er en tysk kakeoppskrift (Bienenstich) og er da basert på gjær og belegget var av mandler og ikke havregryn. Jeg tror mammas oppskrift er fra 1950-tallet (står som en av de første hun har skrevet inn) og er en rimeligere utgave tilpasset trange husholdningsbudsjett på 50-60 tallet. 
Jeg husker i hvertfall at mamma bakte denne da sykklubben skulle komme på besøk. Veeeldig søt og god for oss barna som aldri kunne få nok av søtsaker!


75 gram margarin
75 gram sukker
1 egg
200 gram hvetemel
2 ts bakepulver
5 ss melk


Belegg:
75 gram smør (står margarin i oppskriften)
100 gram sukker

2 ts vaniljesukker
100 gram havregryn
1 ss melk


Deigen: Smør/Margarinen myknes og sukker tilsettes og røres sammen med en miksmaster. Egget røres inn. Mel og bakepulver blandes godt og tilsettes deigen. Melken has i til slutt til det blir en smidig deig. Legges i en rund kakeform med bakepapir i bunnen og smurte sider.


Belegg: Smør/Margarinen smeltes, melk, sukker og vaniljesukker røres i hvorpå havregryn blandes i.

Bred belegget over deigen og trykk havregrynene litt ned i deigen.
Det står ikke i boka til mor hvor varm ovnen skal være eller hvor lenge kaken skal stekes, men jeg tipper ca 180 grader og mellom 20-30 minutter, da kan man ta en titt i ovnen. Husk belegget skal bli gyllent.

Min mors søster, tante Miriam har også laget kokebok. Det er hennes barnebarn Inge som har tipset meg om hva som sto i tillegg til samme kakeoppskrift i Miriams bok. Det stå oppskrift på et vanilje-kakefyll:

50 gr smør smeltes i en kasserolle og blandes med
2 dl melk også
1 pk vaniljesauspulver og
50 gram sukker
La kremen få et oppkok, ta kjelen fra varmen og rør inn 50 gr margarin og 20 gr delfiafett.
Kaken deles i to lag og fylles med kremen.


3 kommentarer:

  1. Jeg fant nøyaktig den samme oppskriften i en kokebok etter mamma, men i tillegg er det et fyll:
    20g delfiafett
    50g smør
    1pk vaniljesauspulver
    3dl melk
    60g farin

    Vi bakte kaken i går med stort hell! Det lå masse gode minner i å spise denne kaken igjen, som helt sikkert har opprinnelse hos to gode søstre fra Fjeld :o)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig! Det skal jeg prøve! Mamma og Miriam delte selvsagt alle oppskrifter!

    SvarSlett
  3. Sitter her ogs et dansk tv-program fra 2013 om bistik (bienstich). Et kaffeselskap med 13 gjester er tilstede. Kaken ser god ut, men hun som har bakt kaken vet ikke opprinnelsen eller hvorfor den har fått navnet. Foruten at den hun bakte inneholdt litt honning. Damen var tysk og det var vel også oppskriften.

    SvarSlett